Τετάρτη 10 Ιουλίου 2013

Ηράκλειο - Μεσαρά: Ο δρόμος που δεν τελειώνει ποτέ....

Για το "καυτό" θέμα  της ολοκλήρωσης του οδικού άξονα «Ηράκλειο - Μεσσαρά», απάντησε σήμερα Δευτέρα, 8 Ιουλίου 2013, ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδη σε Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή Ηρακλείου κ. Λευτέρη Αυγενάκη.

 
Στα βασικά σημεία της τοποθέτησης του ο βουλευτής Λευτέρης Αυγενάκης υπογράμμισε μεταξύ άλλων:
Διαχρονικές δεσμεύσεις και ευθύνες πολλών προηγούμενων Κυβερνήσεων
«Ο οδικός άξονας Ηρακλείου – Μεσσαράς, ανήκει στο Διευρωπαϊκό δίκτυο, έχει μήκος 15,7 χλμ και χωρίζεται σε δύο υποτμήματα, το πρώτο «Αγία Βαρβάρα – Απομαρμά», μήκους 7,8 χλμ και το δεύτερο «Απομαρμά – Καστέλι», μήκους 7,9 χλμ.  Το συνολικό κόστος του ήταν τότε 109.000.000 ευρώ με κοινοτική συμμετοχή του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης σε ποσοστό 53,62%.
Πρoκειται για ένα έργο με συνολικό προϋπολογισμό 120 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο αναμένεται εδώ και δεκαετίες κυρίως από την πλευρά της Μεσσαράς.
Σας ενημερώνω λοιπόν, σύμφωνα με παλαιότερη παρέμβασή  μου με το Σεπτέμβριο του 2012 είχα λάβει την απάντηση από τον Αναπληρωτή Υπουργό κ. Σταύρο Καλογιάννη ότι: «σχετικά με την πρώτη εργολαβία, εκκρεμούσε η έγκριση της Συμπληρωματικής Σύμβασης του έργου «Απομαρμά-Καστέλλι», ύψους 2,9 εκατομμυρίων ευρώ, η οποία περιελάμβανε τη μεταφορά των αρχαιοτήτων που είχαν ανασκαφεί. Η σύμβαση είχε αποσταλεί για έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνέχεια θα προχωρούσε κανονικά».
Ωστόσο, για το έργο «Αγ.Βαρβάρα- Απομαρμά» εκκρεμούσε η τελική έγκριση της Συμπληρωματικής Σύμβασης, ύψους 6 εκατομμυρίων ευρώ, που περιλαμβάνει την αποκατάσταση των κατολισθήσεων και αντιμετωπίζει τα ζητήματα που προέκυψαν από την εκδήλωση αστοχιών σε δύο μεγάλα ορύγματα του έργου και τα οποία προκάλεσαν σημαντική καθυστέρηση στην ολοκλήρωσή του.
Μετά από σειρά παρεμβάσεων, και επί τόπου συναντήσεων, διαδικασία η οποία κρατεί εδώ και 10 μήνες χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα, σε κοινοβουλευτική μου παρέμβαση στις 30 Απριλίου 2013, έλαβα απάντηση όπου μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι «κατόπιν της αρνητικής γνωμοδότησης από την Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων, επί της 2ης Συμπληρωματικής Σύμβασης του έργου «Αγία Βαρβάρα- Απομαρμά», ο φάκελος υπεβλήθη εκ νέου στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων».
Όσον αφορά στο έργο «Απομαρμά – Καστέλλι» αναφερόταν ότι «στις 15 Απριλίου 2013, υπεγράφη η 2η Συμπληρωματική Σύμβαση» για την ολοκλήρωση των εργασιών του ορύγματος Α1».
Ολα αυτά ο κόσμος τα ακούει βερεσέ, το βέβαιο είναι ότι έργο παραμένει «κολλημένο» με αποτέλεσμα οι μήνες να περνάνε χωρίς να υπάρχει καμία εξέλιξη όσον αφορά στην ολοκλήρωσή του.
Συνεπώς τα ερωτήματα είναι:
Για ποιο λόγο και με ποια αιτιολογία απαντά αρνητικά η Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων, επί της 2ης Συμπληρωματικής Σύμβασης του έργου «Αγία Βαρβάρα- Απομαρμά» και για ποιο λόγο δίνεται κατ΄ εξακολούθηση αρνητική γνωμοδότηση από την Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων;
Υπάρχουν ευθύνες τελικά και τι κάνει το Υπουργείο σε όλη αυτή την κατάσταση; Παρατηρεί άπρακτο;
Πότε θα ξεκινήσουν οι εργασίες του έργου «Απομαρμά – Καστέλλι» δεδομένου ότι υπεγράφη πριν από δυόμισι μήνες η 2η Συμπληρωματική Σύμβαση»;
Πότε επιτέλους πρόκειται να παραδοθεί το έργο αυτό σε χρήση στους Μεσσαρίτες και γενικότερα στους πολίτες του τόπου μας;
 Στοιχεία «σοκ» για τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα
«Ο οδικός άξονας «Ηράκλειο - Μεσσαρά» είναι ένα έργο πνοής, που το περιμένουν εδώ και δεκαετίες οι κάτοικοι του Νότου και της ευρύτερης περιοχής της Μεσσαράς, δυστυχώς χωρίς καμία εξέλιξη.
Μετά από 20 χρόνια, ξεκινά το έργο η Κυβέρνηση Καραμανλή με τον τότε υπουργό ΥΠΕΧΩΔΕ κ. Σουφλιά και από τότε μέχρι σήμερα παραμένει στην ίδια κατάσταση.  Είναι απαράδεκτη η συμπεριφορά των τελευταίων Κυβερνήσεων και των αρμοδίων υπουργών που πέρασαν, όσον αφορά στην αντιμετώπιση αυτού του έργου και δεν  το λέω εγώ, αλλά η κοινωνία του Ηρακλείου, το λέει η κοινωνία της Μεσσαράς.
Και επειδή δε «μασάω» τα λόγια μου σας λέω χαρακτηριστικά ότι η αδιαφορία για τον οδικό άξονα «Ηράκλειο - Μεσσαρά» είναι χαρακτηριστική, και από την Κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ -τόσες και τόσες δικαιολογίες- και από την Κυβέρνηση Παπαδήμου -αξέχαστες θεωρίες από τον προκάτοχό σας τότε- αλλά και ένα χρόνο τώρα από τη σημερινή Κυβέρνηση. Ελπίζω να καταφέρετε τουλάχιστον εσείς να κάνετε τη διαφορά και να νικήσετε το χρόνο και τις δυσκολίες που σκόνταψαν όλοι οι προηγούμενοι.
Κρατείστε επιπλέον και έναν άλλο παράγοντα που συνεχώς μας διαφεύγει και δεν είναι άλλος από τα θανατηφόρα τροχαία που συμβαίνουν με αμείωτη δυστυχώς συχνότητα, απλά μας διαφεύγει το ονοματεπώνυμο του θύματος. Γνωρίζετε κύριε Υπουργέ Υποδομών ότι το 28,5% των θανάτων από τροχαία στην Κρήτη, οφείλονται στις εθνικές οδούς του νησιού μας, ενώ στην υπόλοιπη Ελλάδα το ποσοστό αυτό είναι 11,5%. Από το 2000 έως σήμερα έχουν χάσει τη ζωή τους 1504 άτομα στο οδικό δίκτυο της Κρήτης πολλά από τα οποία στον δρόμο Ηράκλειο - Μεσσαρά που συζητούμε σήμερα. Και μην ξεχνάτε ότι μιλάμε για 60 χρονών και πλέον οδόστρωμα στο 85% του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου.
Κύριε Υπουργέ,
με την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου έργου δεν θα δημιουργηθεί μόνο ένας δρόμος για την πιο γρήγορη μετακίνηση των κατοίκων του Νότου και των τουριστών, αλλά κυρίως για την ασφαλέστερη μετακίνηση των συμπολιτών μας.
Τελειώνοντας,
Κύριε Υπουργέ
το ερώτημα είναι ΈΝΑ και περιμένω ξεκάθαρη απάντηση:
ΠΟΤΕ θα παραδοθεί ολοκληρωμένος ο οδικός άξονας «Ηράκλειο- Μεσσαρά»;
Είστε διατεθειμένος να δεσμευτείτε για χρονοδιάγραμμα παράδοσης του έργου;»
Η απάντηση του υπουργού
Ο Υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης αναφέρθηκε στη μεγάλη καθυστέρηση του έργου και την ανησυχία για τα στοιχεία των θανατηφόρων ατυχημάτων ενώ χαρακτηριστικά ανέφερε:
«Πράγματι, ο οδικός άξονας «Ηράκλειο - Μεσσαρά» αποτελεί ένα πρόβλημα που χρονίζει, σε μια πολύ παραγωγική περιοχή με το μεγαλύτερο ΑΕΠ και με ιδιαίτερα παραγωγικούς ανθρώπους και η Πολιτεία πρέπει να βοηθά την ανάπτυξη σε τέτοιες περιοχές.
Όσον αφορά στη 2η εργολαβία «Απομαρμά - Καστέλι» υπογράφηκε στις 15 Απριλίου και οι εργασίες ασφαλτόστρωσης και οι προετοιμασίες από την αρχαιολογική υπηρεσία θα έχουν ολοκληρωθεί προκειμένου κατά τα τέλη Σεπτεμβρίου να ξεκινήσουν οι εργασίες.
Συνέχισε λέγοντας:Σας διαβεβαιώνω ότι κατά τα τέλη καλοκαιριού- μέσα Σεπτέμβρη προβλέπεται να επαναπροκηρυχθεί ως νέο - καινούριο έργο, η εργολαβία αντιμετώπιση των κατολισθήσεων στο τμήμα «Αγ. Βαρβάρα - Απομαρμά» καθώς αυτός είναι ο λόγος που μέχρι τώρα η Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων» απέρριπτε την 2η Συμπληρωματική Σύμβαση».
Κλείνοντας επέρριψε ευθύνες στους υπηρεσιακούς παράγοντες λέγοντας ότι «ένα έργο για να ξεκινήσει χρειάζεται να είναι  ώριμο και χρειάζονται σωστές μελέτες από τους μελετητές και σωστή εποπτεία και εδώ δυστυχώς ωριμότητα δεν υπήρχε» ενώ απέφυγε να κάνει προβλέψεις για το πότε θα παραδοθεί ολοκληρωμένο το έργο στους κατοίκους της Μεσσαράς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου